Dzięki firmie Mad Mobil z Rybnika, Nowiny testowały nowego crossovera Suzuki. Z Vitarą S zwiedziliśmy znane miejsca powiatu raciborskiego.
Poprzednia wersja Suzuki Vitary była autem terenowym i świetnie radziła sobie na bezdrożach. Nowa jest crossoverem i świetnie radzi sobie w jeździe miejskiej oraz na trasach poza miastem. Testowaliśmy samochód z napędem 4×4 AllGrip i silnikiem benzynowym 1.4 litra o mocy 140 KM.
Wygląd zewnętrzny nowej Vitary S od razu przykuwa uwagę i auto może się podobać. Widać mocno wyprofilowaną pokrywę silnika z fałszywymi wylotami powietrza na bokach, wydatne błotniki, czy dość masywne słupki C. Duży grill z chromowanymi dekoracjami i skośne lampy to elementy rozpoznawcze nowej wersji Suzuki.
Wnętrze auta sprawia bardzo przyjemne wrażenie. Kabinę, chociaż dość kompaktową, można uznać za przestronną. Do wykończenia kabiny wykorzystano wyłącznie twarde plastiki, jedynie na drzwiach z przodu znajdują się tekstylne wstawki. Jakość tworzyw nie jest zła i co ważniejsze nie są one podatne na zarysowania. Zespół zegarów jest czytelny dla oka, a na wyświetlaczu umieszczonym pomiędzy zegarami komputer wyświetla takie dane jak bieżące i średnie zużycie paliwa, temperaturę zewnętrzną, czy wybrany tryb jazdy. Znajdziemy tu również wskazówkę dotyczącą zmiany przełożeń, co powala optymalizować jazdę i zużycie paliwa.
W centralnym miejscu konsoli zamontowano 7-calowy ekran dotykowy który umożliwia intuicyjną i prostą obsługę zestawu audio, nawigacji i telefonu oraz odtwarzanie materiałów video. Jego menu jest czytelne, a obsługa intuicyjna. Brakuje trochę komunikacji się w języku polskim. Poniżej w łatwo dostępnym miejscu znajduje się panel do obsługi klimatyzacji automatycznej. Obsługę systemu audio i tempomatu ułatwiała nam podczas jazdy skórzana, wielofunkcyjna kierownica.
Zaletą typową dla crossovera są wysoko umieszczone fotele, które gwarantują wygodne wsiadanie i patrzenie na drogę z wyższej pozycji. Obszerność foteli przednich i możliwości ustawień zadowalają, tak jak wygoda podróży nawet w dłuższej trasie. Kolumna kierownicy regulowana dwuzakresowo, też wpływa na łatwiejsze odnalezienie odpowiedniej pozycji. Na tylnej kanapie bez problemu zmieszczą się dwie dorosłe osoby, a wsiadanie ułatwią szeroko otwierane tylne drzwi.
Testowy model dla zwiększenia bezpieczeństwa manewrowania wyposażono w przednie i tyle czujniki parkowania oraz kamerę cofania, której obraz zobaczymy na czytelnym 7-calowym wyświetlaczu. Vitara S posiada wygodne automatyczne wycieraczki oraz automatyczne włączające się światła mijania.
Testowana nowa Vitara S zaoferowała kilka ciekawych elektronicznych systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy. Na uwagę zasługuje Radar Brake Support – system ostrzegania i hamowania w ruchu miejskim, adaptacyjny tempomat ACC i system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu ESS. W testowanej wersji producent zapewnił 7 poduszek powietrznych oraz mechanizm zapobiegający cofaniu się pedału hamulca w razie wystąpienia kolizji. Zainstalowano tu również system wspomagania ruszania na wniesieniach HHC co zapobiega niekontrolowanemu staczaniu się auta do tyłu, oraz system wspomagania zjazdu ze wzniesień HDC, który automatycznie uruchamia hamulce, gdy siła hamowania silnikiem jest niewystarczająca. Dodatkowo testowany samochód odpalaliśmy elektronicznym kluczykiem, a auto wyposażono w system A-Stop, który dla oszczędności paliwa wyłącza silnik podczas postoju np. na czerwonym świetle.
Auto dzięki systemowi 4×4 Allgrip daje świetną przyczepność podczas jazdy po różnych nawierzchniach. Za pośrednictwem wygodnego pokrętła w kabinie można wybrać jeden z czterech trybów jego pracy. System AUTOMATYCZNY sprawdza się w normalnych suchych warunkach i dba o niskie zużycie paliwa. Tryb SPORT doskonale sprawdzi się podczas jazdy po krętych drogach i załączy napęd na 4 koła, by poprawić stabilność jazdy w zakrętach. Z trybu SNOW skorzystajmy podczas poruszania w ośnieżonych warunkach i na nieutwardzonych śliskich nawierzchniach. Tryb LOCK pozwoli natomiast wydostać auto z głębokiego błota, piachu czy śniegu.
Pojemność bagażnika (375 l) pozwala zmieścić niewielki rodzinny bagaż lub nieco większy na weekendowy wypad w dwie osoby, a obniżony próg bagażnika upraszcza ładowanie i wypakowywanie bagaży. Świetny w swej prostocie jest system podwójnej podłogi bagażnika, dzięki któremu powstają skrytki na mniejsze przedmioty pod podłogą. Tylna dzielona kanapa znacznie powiększa przestrzeń bagażową i pozwoli przewozić przedmioty o różnych gabarytach.
Testowane auto wyposażone w silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra, mocy 140 KM i 6-stopniową manualną skrzynię biegów dało nam radość z jazdy i frajdę z podróżowania oraz umiarkowane zużycie paliwa (w granicach 7l/100km). Dynamika auta sprawdziła się zarówno na krętych trasach poza miastem jak i w ruchu miejskim. Test przeprowadziliśmy na drogach powiatowych raciborszczyzny i w centrum Raciborza.
(mk), zdjęcia Marek Kuder
Samochód do testu udostępniła firma:
MadMobil Sp.J. Autoryzowany dealer Suzuki i Nissan
Rybnik ul. Wodzisławska 243
tel.: 32 421 25 25, 32 421 25 45
salon@madmobil.pl
www.madmobil.pl
You must be logged in to post a comment.